Lite om min kost

Det är många som frågar om huruvida jag äter, eftersom LCHF kan skilja sig väldigt. Vissa äter LCHF strikt, andra lite friare, vissa äter inga mejeriprodukter, och vissa äter mycket mejeriprodukter..

Jag har iallfall, efter ett halvår av varierande LCHF, kommit fram till följande. Det är naturligt att ens matvanor ändras genom livet, och mest troligt kommer det här ändras redan vid sommaren för mig. Men såhär äter jag just nu!

Frukost - Proteinbaserad

Exempelfrukost
  • 1 "Omelett" på två ägg, kryddad med cayennepeppar, salt, svartpeppar, ingefära, och basilika.
  • 1 avokado
  • 5 skivor skinka (helmuskelskinka som inte innehåller en massa mjöl, utan har en hög kötthalt)
  • 1 tesked ekologiskt jordnötssmör (gjord på 99,7% jordnötter och endast havssalt tillsatt, alltså inte skippy och de amerikanska varianterna)
(Min frukost är ganska "kolhydratrik", men jag behöver en rejäl frukost, och har alltid varit en frukostätare)

Lunch - Efter vad som serveras

Exempellunch

7-8 kycklingköttbullar
1/4 tallrik isbergssallad
1/4 tallrik gurka
1/4 tallrik champinjoner
(Lunchen baseras ofta på grönsaker, och sedan vad jag kan få tag i fett-och proteinväg, det varierar)

Middag Grönsaksbaserad

Exempelmiddag
  • 1/4 tallrik ugnbakad lax
  • 1/4 tallrik pizzasallad (vitkål innehåller underbara vitamin C som jag behöver när jag inte äter frukt)
  • 1/2 tallrik bladspenat med olivolja och havssalt (här hälls det på rikligt, inte så salladen simmar i olivolja, men ni hajar, så det täcker salladen)
  • 1 bit fröknäcke med smör
Eventuella mellanmål (om det är lång mellan lunch och middag eller om jag dessutom ska träna däremellan)
  • 1 kokt ägg
  • Några skivor skinka
  • 1 kopp te (förstärkt med en skvätt grädde, en tesked kokosfett, eller mjölk om det skulle knipa)
  • "Proteindrink" på ägg, smör, vatten, och kryddning i form av salt, vanilj, kanel och kardemumma.
För mig fungerar alltså inte att äta mycket grädde, yoghurt, eller ost. Det fungerar heller inte att försöka räkna kolhydrater, sålänge jag håller mig till bra livsmedel, så bryr jag mig inte om jag äter 16 eller 25 g kolhydrater per dag. Men viktigast av allt, jag lägger till fett, som sås och ost, när jag känner att jag behöver det för att bli mätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin